Annons:
Etikett02-allmänt-om-sphynx
Läst 2183 ggr
lillyblack
12/14/16, 11:56 PM

Problemsphynx, hjälp

Hej!

Jag har tagit över en hane när han var 5 månader. Efter några dagar började hans öga rinna och han fick hemska utslag på kroppen. Kollade upp med veterinären; ögat berodde på att han var för skrynklig runt om ögat. Utslagen visste dom inte nåt om men de blev bättre när jag fick byta kattsand. Utslagen har kommit och gått och jag måste ha specialkattsand även mat. Ögat rinner istort sett jämt och han får som beläggningar snabbt även fast jag rengör. Även hans öron är ett problem med svamp och diverse smuts. Hans mage är ofta orolig..

 Har en hona också som inte har ett enda problem. Har frågat uppfödaren om stamtavlan för hanen men jag får den inte och nu har hon slutat svara mig. Vet någon någonting om detta? Är de felavel eller är de ganska vanligt bland sphynxar?

MVH Lilly

Annons:
Bizi
12/15/16, 11:57 AM
#1

En seriös uppfödare slutar inte att svara och vägrar inte ge ut stamtavlan…

Har du kollat med gruppen Älskade Sphynxar på Facebook? Där finns många kunnig människor.

nypisnina
12/15/16, 12:42 PM
#2

Hur ser utslagen ut? Är han påverkad av utslagen? Och badar du honom något? Vad rengör du ögonen med?

nypisnina
12/15/16, 12:42 PM
#3

Har du möjlighet så skicka gärna en bild på utslagen och ögat som rinner.

lillyblack
12/15/16, 10:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Älskade sphynxar är jag med i även hans uppfödare. Men kan iof skriva där med om hans problem.

Och ursäkta för den hemska bilden men där ser ni hur hans öga ser ut väldigt snabbt. Utslag har han inte nu. Tvättar honom gör jag och använder laktacyl eller babytvål. Ögonen rengör jag med koksaltlösning eller ljummet vatten.

nypisnina
12/16/16, 2:47 PM
#5

Är hans ögonlock inåtvända? Alltså är de inåtrullade? Entropion som det heter?

Min nakna fick utslag på sommaren men jag tror det berodde på värmen och allergi mot ett sköljmedel, honom badade jag någon gång då och då med en tvättlapp med varmt vatten och lite barnolja på. Hans hud höll sig mjuk och jag behövde inte tvätta honom så ofta. Det hjälpte.

Silvestris
12/21/16, 1:48 PM
#6

Har du provat att sätta honom på en eliminationsdiet? Både utslag, svamp och orolig mage kan vara kopplad till allergi. Foderallergi kommer närmast när magen är i obalans. 

Sedan är både sphynx och devon rex predisponerade för överväxt av jästsvamp (Malassezi). Det behöver inte vara ett problem, men bör självklart sättas i relation till andra problem.

Annons:
Upp till toppen
Annons: