Annons:
Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 2323 ggr
Beadavidsson99
1/30/16, 3:58 PM

Foder till sphynx

Hej på er! Mina två sphynxgrabbar är väldigt känsliga och har prövat några olika sorters foder. De senaste är brit care, james well be loved och nu äter de Applawse(?) (Osäker på stavningen) Grejen är det att de verkligen inte klarar av det fodret, det luktar något fruktansvärt varje gång de varit på toa, och avföringen är alltid lite lös, och jag mår dåligt av att de ska behöva må dåligt av maten.

Så vad ger ni era sphynxar för foder? vad har funkat bäst för er?

Annons:
nypisnina
2/1/16, 2:22 PM
#1

Min ena kille får veterinärfoder för han har en kronisk sjukdom, och den andra - som alltid  har varit bra i magen på vad han än har ätit i princip äter mjau blötmat idag. Ibland får han lite torrisar av sorten Royal canin sterilsed för att han stjäl mat från den andra annars så inte han får något,  han blir dessutom lätt för fet av annan mat.
Har du kollat så de inte reagerar på fisk? Det bästa fodret som den sjuka kattens mage reagerade bäst på var james wellbeloved med kalkon.
Testa att nolla katternas magar, svält dem i 12 timmar och ge dem bara rå färs i några dagar och sen introducera jamesfodret långsamt, väldigt långsamt.
Det var det bästa som jag kunde göra för min sjuka kille, hans mage fixade inte blötmat även om det ska vara det ultimata - om de inte går ner för mycket i vikt vilket min sjuka lätt gör.

[Wickedwoman]
7/9/16, 9:09 PM
#2

Mina två, en sphynx och en huskatt, äter samma. Det är Royal canins neutered och där blandar jag i lite mjau torrfoder. Sen får de mjau blötmat och rå köttfärs vid sidan av. Innan fick de även kycklinglever ellee kycklinghjärta (rått) för min uppfödare gav dem det men det finns inte i affären dit jag flyttat så det blir tyvärr bara rå köttfärs som är färs foder ibland.

Royalz
7/14/16, 11:48 AM
#3

Orijen cat & kitten äter min sphynx pojk på 5 månader :) de funkar bra för honom!


kissan78
7/19/16, 7:41 PM
#4

Har du testat om katterna har mask/parasiter? Det gör att bajset luktar värre och de blir sämre i magarna. Att byta foder ofta gör det sämre då de inte får tid att läka i lugn och ro. 
Skulle i ditt fall efter man uteslutit mask och parasiter ge ett allergifoder där allergenerna är sönderslagna i så små bitar att det brukar vara milt för magen även om det inte är en allergi i botten. Sen ge det, och tex prokolin+ och fortiflora och vara noga att bara ge det i minst 3 månader. Tarmslemhinnorna tar 2-3 månader på sig att läka efter att varit trasiga som de blir vid diarréer. Så minst 2-3 månader med samma foder efter att diarréerna slutat innan man sakta sakta börjar försöka fasa över till annat foder.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Upp till toppen
Annons: