Annons:
Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 2771 ggr
SphynxPysen
2016-12-15 22:41

Min Don Sphynx är torr!

Hej!
Jag skulle vilja ha lite hjälp och tips på hur ni gör med era don sphynx/sphynx katter när deras hud blir torr. :)

Det är Pysens första vinter och han känns väldigt torr på huvud, nacke, hals och svans. Det märks att han tycker det är jobbigt, för han kliar sig som attans! Det blir en väldigt massa sår iband också och det känns ju inte kul. D:
Jag badar honom en gång i månaden nu när det blev kallare(plus lite parfymfria våtservetter när det behövs), och det känns inte som om det ska vara för mycket. :S

Jag har också smörjt in honom med kokosolja, då jag blev tipsad om det från andra sphynx ägare. Men det känns nästan bara värre efter att jag börjat använda det på honom. Så jag letar efter ett bättre alternativ nu.

Jag använder också mössa på Pysen, då jag misstänker att det är vinter kylan som gör honom torr. Även fast han oftast tröttnar på mössan efter en halvtimme, haha! 

Använder ni någon bra kräm eller annat som hjälper era sphynx katter att hålla sig återfuktade på vintern? 
Alla tips uppskattas! ♥

Annons:
nypisnina
2016-12-16 14:54
#1

Prova att tvätta med tvättlappar med varmt vatten och barnolja och bara när det behövs. Jag badar i princip aldrig min katt utan kör bara med det här och han är mjuk i huden och håller sig renare. Kokosolja gillar mina nakenfisar så de slickar sig extra mycket om jag smörjer de med det så barnolja har varit bra. Nu försöker jag göra mitt hem fritt från allergener så nu badar jag med ett schampo som sägs ska ta bort allergener och badar honom med gång i månaden, efter badet smörjer jag in honom i barnolja, medan han är blöt och sen torkar jag honom som vanligt och hans hud är jättebra. Min andra, som inte bor hos mig längre hade lite allergiska besvär men de försvann då jag tvättade av honom på samma sätt och han var både torr och hade utslag och kliade sig mycket. Så testa bara barnolja och vatten på en tvättlapp, det har gjort susen på alla mina nakenfisar.

Upp till toppen
Annons: