Annons:
Etikett02-allmänt-om-sphynx
Läst 1724 ggr
kulturbarn
11/1/15, 10:12 PM

Smittad hos veterinär?

Besökte Blå Stjärnan med min lillkille i tisdags, han sov kvar där en natt pga magsjuka och uttorkning. Efter tre dagar hemma märkte jag hur min lillkilles ena öga rann mycket. Samma dag började även min andra katts öga rinna. Vätskan är klar för båda men det rinner en hel del. Kan det vara kattsnuva? Ingen av katterna är utekatter så dom träffar inte andra. Kan Detta ha kommit från veterinären? Finns det nåt jag kan göra för missarna innan jag ringer vet? (dom lär tro att jag är en dålig kattmamma eftersom vi jämt är hos veterinären, den ena veterinären känner igen min röst i telefonen!!!!) Tacksam för svar!

Annons:
monstermash
11/1/15, 10:20 PM
#1

Dålig kattägare hade du varit om du INTE ringde veterinären när saker dyker upp. Varför skulle de döma dig? Det är ju precis vad deras yrke går ut på och vad de får betalt för. :)

Har du inte vaccinerat katterna mot kattsnuva?

kulturbarn
11/1/15, 10:29 PM
#2

Jodå båda är vaccinerade mot kattsnuva men jag har förstått att det inte alltid är 100 %. Lillkillen har ju varit sjuk och hans immunförsvar kanske inte hängde med. Jag vet inte. Finns det nåt annat som kan skapa rinnande ögon hos två katter samtidigt? Självklart kommer jag ringa veterinären men det känns som om jag ses som en dålig ägare då jag har åkt med katterna flera gånger på väldigt kort tid. ''Vad händer i det hemmet?'' Liksom.. :( dumt att tänka så kanske.

monstermash
11/1/15, 10:33 PM
#3

Ah, nej, inget är ju 100 %. Har de något annat symptom nu än bara rinnande ögon? 

Du får ursäkta om jag låter hård, men ja, det är dumt att tänka i de banorna. Men visst kan det ha kommit från vet.

OberonsMatte
11/1/15, 10:36 PM
#4

Eftersom båda katterna har drabbats efter varandra är det troligt att det handlar om smitta av något slag. Visst kan katter smittas hos veterinären där sjuka djur samlas, men det kan också vara en befintlig smitta hos katten som bryter ut p.g.a. den stress som ett veterinärbesök och nedsatt immunförsvar innebär.

Har man två katter med rinnande ögon behöver man inte hasta iväg till veterinären. Beror det på virus är det ändå bara något som kroppen själv måste läka ut.

Vaccinerade katter är inte immuna mot kattsnuva, symtomen blir bara (förhoppningsvis) lindrigare.

Sajtvärd Katter iFokus

kulturbarn
11/2/15, 11:18 AM
#5

Igår upplevde jag att lillkillen var lite hängig och helst ville ligga under täcket, han var lite kall. I morse var han som vanligt igen. Min stora misse har jag inte märkt nån skillnad på faktiskt.

Em_
11/27/15, 12:30 PM
#6

På djurkliniker tycker man snarare om djurägare som inte drar sig för att komma igen om något mer dyker upp. Det är snarare de som skjuter upp akuta besök till efter löning eller efter semestern som får arga blickar :) Ring och prata med den du :)


Annons:
monstermash
11/27/15, 2:52 PM
#7

Åkte du till veterinären TS?

Upp till toppen
Annons: