Annons:
Etikett13-fodervärd-finnes-sökes
Läst 2916 ggr
[AmandaBorg]
2015-04-20 00:07

Fodervärd finnes

Hej!
Här finns en tjej som otroligt gärna vill bli fodervärd åt en sphynx. Jag är helt kär i rasen trots att jag aldrig har haft turen att få träffa en. 
Att jag vill vara fodervärd istället för att vara ägare beror på att jag aldrig har haft en tidigare, jag vill lära känna rasen och se om det faktiskt är en ras för mig (vilket jag har svårt att tro att det inte skulle vara).
Trots min ringa kunskap om rasen vet jag att jag har ett hem som passar en sphynx perfekt. Jag erbjuder ett hem med lek och bus, gos och en himla massa kärlek. 
Jag bor i en 2:a på 75 m² i Enköping (Uppsala län) tillsammans med min sambo Micke och vår yorkshireterrier Doris på 9 månader. Både jag och Micke älskar djur och är uppvuxna med alla möjliga sorters djur, däribland katter. 
För mer info är det bara att fråga här eller på PM. 🙂

Annons:
Bizi
2015-04-20 13:35
#1

Fast att vara fodervärd innebär inte att du lånar en katt, det innebär att du betalar katten i form av avelsarbete (tex. köra till honor om den är en hane du har på foder, och sköta kullen om den är en hona.)

Att vara fodervärd är ett stort ansvar.

Vill du lära känna rasen så föreslår jag att du hälsar på någon som har sphynxar :)

[AmandaBorg]
2015-04-20 19:46
#2

#1 Jag vet vad det innebär att vara fodervärd. Vad gäller pengar är det stor skillnad på att "bara" betala mat, leksaker, bensin, försäkring osv osv och att betala allt det + 12000 för att köpa en katt. 

Jag har svårt att tro att jag lär känna sphynxen för att jag hälsar på någon som har såna. Jag lär mig ju inte hur det är att ha egna barn för att jag hälsar på någon som har barn. Jag känner dessutom inte en enda människa som har en sphynx. 🙂

Bizi
2015-04-20 23:31
#3

Lät som om du trodde att vara fodervärd innebar att du lånade en katt, därav mitt svar.

[AmandaBorg]
2015-04-20 23:36
#4

#3 Nejnej, absolut inte!

Rhani
2015-04-23 15:50
#5

Menar du att du lämnar tillbaka den om du inte tycker att det är en ras för dig isåfall? Förstår inte resonemanget riktigt faktiskt.. Sedan är långtifrån alla foderkatter helt gratis.. det kan vara hanar som ofta lätt strilar eller importer man vill hålla fertila länge för fler kullar t ex.. Jag sätter sällan på helfoder utan oftast på halvfoder med avelsrätt till en kull. Vill inte kritisera dig men det är ju inte bara att lämna tillbaka den om det inte funkar.. Sedan ska du veta att man får drösvis med förfrågningar från folk som vill vara fodervärd för att katten är gratis.. det är definitivt inte gratis att föda upp heller..

[AmandaBorg]
2015-04-23 16:03
#6

#5 Jag har inte bett om att få en gratis katt och jag har inte räknad med att få en gratis katt som det bara är att lämna tillbaka om det inte passar. Men jag vill inte köpa en katt för 12000 om det inte är rätt katt för mig, eller att jag inte är rätt ägare för katten. Då känns det bättre att vara fodervärd där uppfödaren förmodligen kan hjälpa till med kunskap och vägledning på ett annat sätt. 
Jag är inte helt ovetandes om allt som har med fodervärdskap och uppfödningar att göra bara för att jag inte har haft en Sphynx.

Annons:
Rhani
2015-04-23 16:33
#7

Men.. en uppfödare som sätter ut en unge på foder vet inte mer om dess personlighet än om den skulle ha sålts.. Det är ingen skillnad alls.. Det går aldrig att veta om du och katten funkar ihop förrän du haft den ett tag och det är inte bara att lämna tillbaka den eller placera om den om den nu inte passar in.. Detta oavsett om den är köpt eller är en foderkatt. Det är inte snällt mot katten.. En bra uppfödare hjälper dig att hitta rätt personlighet och finns alltid där som stöd oavsett om du köpt eller är fodervärd.. ingen skillnad där heller.. Så den enda skillnaden är faktiskt de 12000 du säger att du inte vill betala..

[AmandaBorg]
2015-04-23 16:36
#8

#7 Jag är inte dum, jag förstår mycket väl att uppfödaren inte har någon aning om individens personlighet. Det är inte personligheten jag pratar om, det är rasen. 
Jaja, då är det väl de 12000 som är skillnaden då. Men då är det väl ingen skillnad på mig och ALLA andra som är eller vill vara fodervärdar heller.

orientalpricken
2015-05-05 00:22
#9

Bra skäl att vilja vara fodervärd är om man har ett stort intresse för avel och kanske funderar på att själv börja föda upp, då kan man få mycket kunskap och erfarenhet genom att få vara med och se hur det går till när man väljer hane, har dräktig hona och föder upp en kull. Eller om man är utställningsintresserad och vill ha en väldigt lovande unge. 

Om du vill känna på rasen lite mer och se om den är rätt för dig är det nog en bättre idé att försöka hitta nån som behöver kattvakt en längre period, och som andra skrivit redan så väljer du en bra uppfödare får du hjälp att välja rätt unge. I själva verket har du nog ännu större chans att hitta den perfekta katten som passar just dig om du köper, för ska du bli fodervärd får du ju inte ens välja den du faller för utan du får den som uppfödaren valt att avla på. 

Lycka till med letandet!

Upp till toppen
Annons: